Петнаест година од повратка рагбија 13

Дуго нисам ни слова написао на овом блогу, али један јубилеј ме је натерао да поново загрејем столицу и напишем коју речененицу, овај пут о повратку рагбија 13 у Србију. Пре много времена, управо сам на овом месту обећао да ћу написати коју реч о повратку рагбија 13 у Србију, па је петтнаест година од тог догађаја прави тренутак да се обећање испуни.

Лично сам се са рагбијем 13 први пут упознао 1987 године, када ми је Станко Колунџија дао видео касету са једне од утакмица „State of origin“. Ако ме сећање не вара, била је то утакмица која је те године одиграна у Лонг Бичу као промоција овог спорта на тлу Америке. Као велики љубитељ рагбија 15 нисам био одушевљен новом игром. Ипак, касету сам преснимио а оригинал вратио уз коментар: „Станко, мени ово мало досадно“.

Десетак година касније, рагби лига ме је поново заинтересовала, пре свега због доласка неких врхунских играча из овог спорта у рагби 15. Пресудна је била одлука о увођењу професионализма 1995 године у рагбију 15. Убрзо је уследио долазак  рагби лига звезди Џејсона Робинсона, Венсдела Сејлора, Тукирија и многих других у Енглеске, Аустралијске и Новозеландске клубове, а затим и у репрезентацију. У једном разговору са Гилетом, сам себи сам се зачудио када сам га замолио да ми сними и неку рагби лига утакмицу. Убрзо су са Новог Зеланда полеле да стижу и прве касете са рагби лига утакмицама. До тада су редовно стизале касета са утакмице Купа три нације и Супер рагбија.

У рагби лиги сам озбиљно почео да размишљам крајем марта 2000 године. На то ме је натерао пораз од Динама у плеј ауту од 6-8 у Панчеву. Тада сам био тренер Дорћола, и у првој утакмици на стадиону „испод врта зоолошког“ победили смо Динамо са 40-0. Две недеље касније претрпели смо пораз у Панчеву, што ме је натерало да из корена променим дотадашњи систем игре Дорћола. Попијено пиво после утакмице са тадашњим јуниорским тренером наше репрезентације Сакетом, и кратак разговор помогли су ми да ствари сагледам из правог угла. Није довољно да ти екипа изгледа као Нови Зеланд, да би играо као Ол Блекси, мораш тренирати као они. Већ на наредном тренингу у уторак, моје играче је чекало велико изненађење и комплетно другачији тренинг него до тада. По први пут су уведене неке вежбе из рагби лиге. Наравно, промене су ишле споро. Ипак, успели смо да у трећој утакмици плеј аута победимо Динамо на његовом терену са 17-8 и сачувамо прволигашки статус, а неколико недеља касније да стигнемо и у финале Купа Србије где нас је зауставио Партизан.

Наредне године у летњој паузи сам се приватним писмом обратио свим клубовима са идејом да поново почнемо да играмо рагби 13 у Србији. У свету је рагби лига тада била тренерски и играчки супериорнија. Они су имали професионализам 50 година пре рагбија 15. Готово да није било клуба који нешто значи на Европској и Светској рагби 15 сцени, а да није у свом стручном штабу имао некога од тренера са богатим рагби лига искуством. Захваљујући Александру Милошевићу нашем рагби судији, ступили смо у контакт са Светском рагби лига федерацијом, и ускоро смо добили прве књиге, видео касете и СД за тренере.

На мој позив до 15.08.2001 године јавило се свега неколико заинтересованих појединаца. Славиша Миленковић, Благоје Стоиљковић и наравно Александар Милошевић који је од првог дана био укључен у све активности. Много више је било оних који су били против ове идеје. Чак и неке за које то лично нисам очекивао.  Ипак, чета мала али одабрана вредно је радила и до краја године основана је федерација. На предлог Славише Миленковића уместо Југословенске основана је Српска рагби 13 федерација, са седиштем у Крушевцу.

Уз велику помоћ већине играча из Дорћола и Крушевца, организовано је прво такмичење Куп Србије у рагбију 13 у Крушевцу 10.11.2001 године. Убрзо су се придружили и још неки клубови пре свих Војводина из Новог Сада која је основана пред крај године. Наредне године придружило се Жарково а затим и Борац. Породица се лагано али сигурно ширила.

_DSC2667

Оставите одговор

